Friday, April 20, 2012

ဗုဒၶဘာသာအမည္ခံ မာန္နတ္ကိုးကြယ္သူတို႔၏ လြဲမွားေနေသာ၀ါဒမ်ား

အရူးထတာလား သာသနာဖ်က္တာလား


 စာေရးသူ ယခုေဖာ္ျပမည္႔ အေၾကာင္းအရာတုိ႔ကုိ အရင္ကေရးခ်င္စိတ္မရွိခဲ႔ေပ။
မိမိက ထုိသုိ႔ေရးလုိက္ပါမွလူလိင္ လူညာတေယာက္ကုိ နာမည္ၾကီးေအာင္
ေၾကာ္ျငာေပးလုိက္သလုိ ျဖစ္မည္ဆုိးေသာေၾကာင္႔
အက်ယ္တ၀င္႔ ေရးဖုိ႔ အားထုတ္မႈ႔မျပဳခဲ႔ျခင္းပင္ ျဖစ္၏။
သို႔ေသာ္ ေရးဖို႔ရန္အတြက္ မျဖစ္မေနအေၾကာင္းဖန္လာေသာေၾကာင္႔ ေရးရေပေတာ႔မည္။


ျမန္မာႏုိင္ငံ၌လည္း ဓမၼကုိ ခုတုံးလုပ္၍ လိမ္ညာစားေနသည္႔ လူလိမ္ လူညာမ်ား
မယုံၾကည္ႏုိင္ေလာက္ေအာင္ တေန႔တျခား ေပါမ်ားလာၾကသည္ကုိ ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ား အေတာ္အသင္႔ သိၾကျပီးမည္ဟု ထင္ပါသည္။
ထုိကဲ႔သုိ႔ေသာ သူမ်ားထဲတြင္ ခ်စ္ငယ္(ဒႆန) ဆုိသူလည္း တဦးအပါ၀င္ျဖစ္ေပ၏။
ပထမဦးဆုံးအေနနဲ႔ စာဖတ္သူတုိ႔ကုိ သိေစခ်င္သည္မွာ
http://chitnge.com/ ယခုေဖာ္ျပပါ ဆုိဒ္ေလးကုိ၀င္လုိက္သည္ႏွင္႔ ေတြ႔ရေသာ
Dr Chit Nge (Philosophy) Ph.D, London ဆုိေသာ
အလိင္အညာ ဘြဲ႔အတုၾကီးကုိ အရင္ေဖာ္ျပရေပမည္

ထုိဆရာၾကီးေျပာသည့္ Cloverfield University သည္ လန္ဒန္ေရာ အဂၤလန္မွာပါ မရိွ။
နာမည္ဆင္တာဟူ၍ Cranfield University သာ ရိွသည္။ ထိုတကၠသိုလ္ကလည္း စီးပြားေရးနွင့္ ကြန္ပ်ဴတာဘာသာရပ္မ်ား အထူးသင္ေသာ ေက်ာင္းျဖစ္၏ ဟု အဂၤလန္မွ ဒကာမ်ား၏
ေလွ်ာက္ထားခ်က္အရ သိရေပ၏။
web-site တခုထူေထာင္ကာအလိင္အညာဘြဲ႔အတုၾကီးႏွင္႔ တျခားေသာစာမ်ားေရးသားေနမည္
ဆုိလွ်င္ကား စာေရးသူအေနနဲ႔၀င္ေရာက္စြက္ဖက္မိမည္ မဟုတ္ေခ်။
ခုေတာ႔ ထုိသုိ႔မဟုတ္ အလိင္အညာၾကီးကုိ ေရွးတန္းတင္ျပီး
လူအထင္ၾကီးေအာင္ လုပ္ကာ ၀ိပႆနာဆုိတဲ႔ ေခါင္းစဥ္ၾကီးကုိ တြင္တြင္သုံးျပီး ဘုရားရွင္၏မ်က္ႏွာကုိ
အုိးမဲ႔သုတ္ေနေသာေၾကာင္႔ သာသနာ႔၀န္ထန္း ရဟန္းတပါးအေနျဖင္႔ လုပ္သင္႔လုပ္ထုိက္ေသာ
တာ၀န္တုိ႔ကုိ ထန္းေဆာင္ရေပေတာ႔မည္။

အဆုိးဆုံးမွာကား သူကုိယ္႔သူ အရိယာဟု ဆုိေနျခင္းပင္
နိဗၺာန္ျမင္ၿပီဆိုေတာ့ အရိယာပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ၿပီေပါ့ … ဟုတ္တာေပါ့ဗ်ာ၊ အရိယာပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ၿပီေပါ့။ ၾကာပါၿပီ ကၽြန္ေတာ္ အရိယာျဖစ္ေနတာ။ ဒါေပမယ့္ ဒီရက္ပိုင္းေတြက်မွ စပ္မိလိုဖြင့္ေျပာျဖစ္တာပါ။ အေၾကာင္းအက်ိဳးေတြကလည္း ျပည့္စံုလာလို႔ ေျပာျဖစ္တာပါ။ အရိယာပုဂၢိဳလ္(၄)ပါးမွာ ဘယ္အဆင့္ေရာက္ၿပီလဲ ဆိုတာကေတာ့ ေအာက္ဆံုးအဆင့္ေတာ့ ဘယ္ဟုတ္ပါ့မလဲဗ်ာ … ကၽြန္ေတာ့္ေလကို ဖမ္းၾကည့္ရင္ သိမွာေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္ အရိယာတို႔၊ နိဗၺာန္တို႔၊ ရဟႏၱာတို႔ အေၾကာင္းေတြကို ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္ေျပာေနတာ ၾကာပါၿပီ။

ေသခါနီးအခ်ိန္အခါ ေရာက္မွ အရူးထတာလားဟု ေမးလုိက္ခ်င္စမ္းပါဘိ

ထုိအေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင္႔ ပတ္သက္ျပီး အြန္လုိင္းေပၚမွာတင္ တင္ထားျခင္းမက
စာေပေလာကမွာလည္း တရား၀င္စာအုပ္ထုတ္၍ ေရးသားျဖန္႔ေ၀ထားေသး၏။
“နိဗၺာန္-ရဟႏၱာ၊ အရိယာ ၀ိပႆနာ ေဆြးေႏြးခ်က္မ်ား” ဟူေသာ စာအုပ္ပင္။
ထုိစာအုပ္၌ပါေသာ အမွားမ်ားကုိ ေဖာ္ထုတ္ထားေသာ
ေဆာင္းပါးရွင္ ဆရာေတာ္အရွင္ဣႏၵာစရိယာဘိ၀ံသ(မစုိးရိမ္စာသင္သား)၏ ေ၀ဖန္ေျဖရွင္းခ်က္မ်ား
ကုိ မူရင္းအတုိင္းေဖာ္ျပပါအံ႔။

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

အၾကားအျမင္ရ တရားရွင္၏ ၀ိပႆနာ ေဆြးေႏြးခန္းမ်ား



ေန႔ဆြမ္းဘုန္းေပးျပီး ေက်ာင္းၾကီး တတိယထပ္ရွိ မိမိအခန္းဆီသုိ႔ တက္လာပါသည္။
ဒုတိယထပ္ ေလွကားအတက္တြင္ “လာပါအုံး” ဟု ဆုိသျဖင္႔ ဒုတိယထပ္ရွိ စာခ်ကုိယ္ေတာ္အခန္းသုိ႔
လုိက္သြားမိပါသည္။ စာခ်ကုိယ္ေတာ္က “ေရာ႔ ဖတ္ၾကည္႔” ဟု ဆုိကာ စာအုပ္တအုပ္ ေပးပါသည္။
စာအုပ္က စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းပါသည္။ အရိယာအေၾကာင္း၊ ၀ိပႆနာအေၾကာင္း၊
ရဟႏၱာအေၾကာင္း၊ နိဗၺာန္အေၾကာင္းမ်ားကုိ ေဆြးေႏြးထားသည္႔ စာအုပ္ျဖစ္ပါသည္။

ရဟန္းတစ္ပါးအေနျဖင္႔ စိတ္မ၀င္စားဘဲ ဘယ္မွာေနႏုိင္အံ႔နည္း။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔ အေနျဖင္႔လည္း
စိတ္၀င္စားၾကမည္မွာ ေသခ်ာပါသည္။ ဤသို႔ စိတ္၀င္စားဖြယ္ အတိရွိေနျခင္းေၾကာင္႔ စာအုပ္ကေလးကုိ
ယူလာျပီး ဖတ္မိပါသည္။

အေမးအေျဖ စုစုေပါင္း စကားစု ၂၀၀၀ ခန္႔ ရွိပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ရဟႏၱာအေၾကာင္းလည္း
လုံလုံေလာက္ေလာက္မပါ။ အရိယာအေၾကာင္းလည္း မွတ္ဖြယ္မေတြ႔ရ၊ ၀ိပႆနာအေၾကာင္းလည္း
စကားလုံးတစ္လုံးမွ်သာပါသည္။ စာေတြ႔သေဘာအရေရာ၊ လက္ေတြ႔သေဘာအရပါ ခုိင္ခုိင္မာမာ
အေၾကာင္းအရာ တခုမွ မပါေပ။

သို႔ပါလ်က္ စာေရးသူက ျပီးဆုံးသည္အထိ ဆက္ဖတ္ေနပါသည္။ စာေရးဆရာ၏ ေစတနာကုိ
ေျခရာေကာက္ၾကည္႔၍ ေစတနာေကာင္းကုိေတြ႔လ်င္ ၾကည္ညဳိရေအာင္ ၾကိတ္မွိတ္ဖတ္ေနျခင္းပင္
ျပီးဆုံးသြားပါသည္။ ဘာမွ်မပါ။
မ်က္ႏွာဖုံးႏွစ္ဘက္တြင္ တင္ထားေသာ စာလုံးၾကီးမ်ားမွာ စာဖတ္သူ၊ စာအုပ္၀ယ္သူတုိ႔ကုိ ဆြဲေဆာင္
ထားျခင္းထက္ ဘာမွမပုိေၾကာင္း ေသခ်ာစြာ သိရပါသည္။
အျပီးတုိင္ေအာင္ ဆက္ဖတ္ျခင္းကပင္ မွားေလသေလာ.................၊
ဖတ္ရန္တုိက္တြန္းေသာ ဦးပဥၥင္းကပင္ မွားေလသေလာ............၊
တခုခုေတာ႔ မွားေနျပီဟု ဆုိခ်င္ပါသည္။

နည္းနည္းပါးပါးဖတ္ျပီး “ ေစတနာေကာင္းနဲ႔ ျပဳစုထားတာေနမွာပါ” ဟု သေဘာထားလုိက္လွ်င္ ရပါသည္။
အခုေတာ႔ မွားခဲ႔မိေပျပီ။ ဤအမွားက စာေရးသူကဲ႔သုိ႔ မွားေနၾကမည္ကုိ သတိျပဳမိေစလုိေသာ ဆႏၵ၊
သို႔မဟုတ္ အမွားကုိ အမွန္ထင္အံ႔ေသာေၾကာင္႔ စိစစ္တင္ျပလုိေသာ ဆႏၵတုိ႔ကို အားၾကီးလာေစပါသည္။
ဤဆႏၵျဖင္႔ပင္ အေမးႏွင္႔ အေျဖမ်ားထဲက တခ်ဳိ႕ကုိ အမွား အမွန္ စိစစ္ၾကည္႔မိပါသည္။

အေျဖက အၾကားအျမင္ရဆိုသူ ဆရာ၏စကားျဖစ္ပါသည္။
အေမးကမူ ထုိဆရာ၏တပည္႔ စာေရးဆရာ၏ စကားျဖစ္ပါသည္။
အေျဖကုိ (က) ၊ အေမးကုိ (ခ) ဟု သေကၤတတပ္၍ ကူးယူေဖာ္ျပလုိက္ပါသည္။



(က) ။ ။ ကၽြန္ေတာ္႔ကုိလဲ အထင္မၾကီးၾကဘူး။ ကၽြန္ေတာ္ အၾကားအျမင္ ရတယ္ဆုိတာကုိလဲ
မယုံခ်င္ၾကဘူး။
(ခ) ။ ။ ဟာ - ခင္ဗ်ားကလဲ ေပၚတင္ၾကီးပါလား။
(က)။ ။ ေပၚတင္ၾကီးပဲေလ။ ကၽြန္ေတာ္က လူရုိးလူေျဖာင္႔ စိတ္တုိ ဆုိတာ
ခင္းဗ်ားလဲသိသားနဲ႔။
(ခ)။ ။ ဒါက ဒီလုိရွိပါတယ္။ ခင္ဗ်ား အၾကားအျမင္ရတာကုိ ဘယ္သူကမွ ထပ္ျပီး အၾကားအျမင္
မရလုိ႔ဗ်။
(က)။ ။ သူတုိ႔ မျမင္မၾကားတိုင္း ကၽြန္ေတာ္က မျမင္မၾကားျဖစ္ရေတာ႔မွာလား။ ဒီလုိဆုိ
အမွန္တရားရွိတာ တိမ္ငုတ္ေပ်ာက္ကြယ္သြားေတာ႔မွာေပါ႔။
(“နိဗၺာန္-ရဟႏၱာ၊ အရိယာ ၀ိပႆနာ ေဆြးေႏြးခ်က္မ်ား” ဟူေသာ စာအုပ္ ၁၃)
(က)။ ။ ၀ိပႆနာသမားဆုိတာ ျဖစ္ပ်က္ဆုံးေအာင္ ရွဴ႔ရတယ္။
ျဖစ္ပ်က္ဆုံးတယ္ဆုိတာ စိတ္ခ်ဳပ္တာပဲ။
(ခ)။ ။ စိတ္ခ်ဳပ္ေတာ႔ ဘာက်န္လဲ။
(က)။ ။ ဥာဏ္က်န္တယ္။
(ခ)။ ။ ဥာဏ္ဆုိတာ ဘာလဲ။
(က)။ ။ဥာဆုိတာ စစ္မွန္စင္ၾကယ္တဲ႔ အသိနဲ႔ယွဥ္တယ္။
(ခ)။ ။ ခင္ဗ်ားမွာ ဥာဏ္ရွိလား။
(က)။ ။ ဥာဏ္ရွိလုိ႔ ဒါေတြေျပာေနတာေပါ႔။
(၄င္းစာအုပ္ - ၁၉)
(က)။ ။ အဲဒါေျပာတာေပါ႔ဗ်၊ နိဗၺာန္ဟာ ေစတသိတ္ဆုိရင္ ပရမတၳတရားေလးပါးလုိ႔ မလာနဲ႔ေတာ႔။
သုံးပါးလုိ႔သာ လာေတာ႔။ ဒီေတာ႔ နိဗၺာန္လုိ႔ သီးျခား မေဖာ္ျပနဲ႔ေတာ႔။
(ခ)။ ။ ေအးဗ်ာ၊ ခင္ဗ်ား ဒီလုိပြင္ပြင္႔လင္းလင္းတင္ျပလုိက္ေတာ႔ သူတုိ႔ဖတ္မိရင္လည္း
ျပဳျပင္ခ်င္ ျပဳျပင္သြားၾကမွာပါ။
(က)ျပဳျပင္ရင္ေတာ႔ သာဓုေခၚစရာေပါ႔ဗ်ာ။ မျပဳျပင္ဘဲ ေဒါသူပုန္ထခ်င္ ထၾကမွာ။ ဒီလုိ ေဒါသူပုန္ထျပီး
သူတုိ႔အယူအဆကုိ မွန္ပါတယ္လုိ႔ ပြင္႔အန္လာရင္ေတာ႔ အဲဒီအဖြဲ႔ နာျပီေပါ႔ဗ်ာ။
(၄င္းစာအုပ္ - ၂၂-၂၃)
(ခ)။ ။ကမၻာက ရုပ္ၾကမ္းအဆင္႔သာသာပဲ ရွိေနတာဗ်ာ။
သိပ္သိမ္ေမြ႔တဲ႔ အသိပညာေတြကုိ ဘယ္လုိက္ႏုိင္မွာလဲ။
(က)။ ။ အဲဒါေၾကာင္႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔မွာ အခက္အခဲျဖစ္ေနတာေပါ႔ဗ်ာ။ သိသာထင္ရွားတဲ႔ အရာေတြသာ
ေပၚျပဴလာျဖစ္ေနတာ။ ေလးနက္နက္ရွဳိင္း သိမ္ေမြ႔မႈ႔ေတြက ျမဳတ္ကြယ္ေနတာ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔
ခင္ဗ်ားတုိ႔လို တစ္ဖက္ကမ္ခတ္သမားေတြေၾကာင္႔သာ (ျမန္မာေတြ ေအာင္ျမင္ေျပာင္ေျမာက္ပုံမ်ား)
မတိမ္ေကာ၊ မကြယ္ပတာ။
(၄င္းစာအုပ္ - ၃၇)
(ခ)။ ။ ဒီသတင္းစကား အမွန္အကန္ကုိ “ခင္ဗ်ားေျပာျပတဲ႔ အၾကားအျမင္ သတင္းစကားကုိ”
ကၽြန္ေတာ္ စာဖတ္ပရိတ္သတ္ၾကီးထံ အျမန္ပုိ႔လိုက္ေတာ႔မယ္ဗ်ာ။ ကၽြန္ေတာ္ ဘ၀င္က်သြားျပီ။
(၄င္းစာအုပ္ - ၄၂)




၄င္းစာအုပ္ ၁၃- ပါ အေမးအေျဖမ်ားႏွင္႔ ဆရာျဖစ္သူ(ခ်စ္ငယ္)၏ အၾကားအျမင္ရျခင္းကုိ ေဖာ္ျပထားပါသည္။
ယင္းအၾကားအျမင္မွာ ဗုဒၶ၏ ဓမၼနည္းျဖင္႔ ရရွိထားျခင္း မဟုတ္ေၾကာင္းကုိပါ တစ္သားတည္း
ေဖာ္ျပျပီးျဖစ္ေၾကာင္း သိရပါသည္။

အၾကားအျမင္ဆုိသည္မွာ ဗုဒၶ၏ ဓမၼအရမွာမူ စ်ာန္အဘိဥာဥ္ ျဖစ္ပါသည္။
စ်ာန္အဘိဥာဥ္သည္ သမထဘာ၀နာေၾကာင္႔ ျဖစ္ေပၚလာရေသာ တရားသာတည္း။
ဆရာျဖစ္သူက ၀ိပႆနာရွဴေၾကာင္း အၾကိမ္ၾကိမ္ေဖာ္ျပထားသျဖင္႔ အေၾကာင္းအက်ဳိးမတည္႔ပါ။
ေဖာ္ျပရာ၌လည္း ေ၀ါဟာရမ်ားသာ ပါရွိသည္။

၄င္းစာအုပ္ ၁၉ ပါ စကားစုျဖင္႔ အမွားမ်ားကုိ ေဖာ္ျပထားပါသည္။
စိတ္ခ်ဳပ္ေတာ႔ ဥာဏ္က်န္၏ ဟု ဆုိျခင္း၊ ဥာဏ္မွာ စစ္မွန္ စင္ၾကယ္ေသာ အသိႏွင္႔ ယွဥ္၏ဟု ဆုိျခင္း
တုိ႔မွာ အဘိဓမၼာ ေဒသနာေတာ္မ်ားႏွင္႔ ဆန္႔က်င္လွပါသည္။
သျဂဳိၤလ္က်မ္းလာ ေစတသိတ္ပုိင္းကုိ သင္ဖူးသူတုိင္း သိႏုိင္ေသာအရာပင္။

၄င္းစာအုပ္ ၂၂-၂၃- ၂၇ ပါ စကားစုျဖင္႔ ေဒါသူပုန္ထျခင္း၊ မိမိကုိယ္ကုိ တစ္ဖက္ကမ္းခတ္ဟု ဆုိ၍
၀ိပႆနာေပါက္ေျမာက္မႈ႔ စသည္မ်ား မကြယ္ပျခင္းမွာ မိမိတုိ႔လုိ ဆရာတပည္႔ ပုဂၢဳိလ္မ်ားေၾကာင္႔
ဟု ေနရာလုျခင္းမ်ားကုိ ေဖာ္ျပထားပါသည္။
ပရိယတၱိ၊ ပဋိပတၱိ၀န္ထန္း ရဟန္းေတာ္တုိ႔ကုိ ေစာ္ကားထားျခင္းပင္။

စာေရးသူအေနျဖင္႔ ဤမွ်သာ တင္ျပလုိပါသည္။ စာေရးသူ မွားမိ၍ တစ္ေနကုန္ထိ အခ်ိန္ကုန္လုိက္ရပါသည္။
စာေရးသူကဲ႔သုိ႔ မမွားမိၾကေစရန္ (နာမွာေၾကာက္ေၾကာက္ျဖင္႔) အရဲစြန္႔လုိက္ရျခင္းပင္။
၀ိပႆနာ တရားရွင္ သူေတာ္စင္ဆရာဆုိသူ ဆရာက နာခ်င္ျပီလားဟု
ၾကိမ္း၀ါးထားရာ ေၾကာက္မိပါ၏။

အဆုိပါၾကမ္းစာကား အရိယာ၊ ရဟႏၱာ၊ နိဗၺာန္၊ ၀ိပႆနာ စသည္မ်ားျဖင္႔ အဖုံးကုိျပဳလုပ္ထားေသာလည္း
မထမထပ္ အေျခခံအုပ္ျမစ္မပါပဲ ေဆာက္ထားျခင္းႏွင္႔ တူလွပါသည္။
အဖုံးႏွင္႔အတြင္းသား တျခားစီ ျပဳလုပ္ထားေသာ ေရာင္းပန္းလွ စာအုပ္မွ်သာ ျဖစ္ပါသည္။
၂၀၀ရ-ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ၊ ဓမၼရံသီမဂၢဇင္း

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

ယခုေတာ႔ ဤမွ်သာပဲ ေဖာ္ျပလုိက္ရပါသည္။
သာသနာဖ်က္ မိစၦာဒိဌိ ခ်စ္ငယ္(ဒႆန) ၏ အလိင္အညာမ်ားကုိ ဆက္လက္၍
ေဖာ္ထုတ္သြားပါအုံးမည္...................................


Image Hosting by imagefra.mehttp://www.sbay-student.org/
www.dhammaanalysis.multiply.com/












မိစၧာ၀ါဒ ကြင္းဆက္မ်ား



ႏိုင္ငံေတာ္ သီးျခား၀ိနည္းဓိုရ္အဖြဲ႔မွ အဓမၼ၀ါဒအျဖစ္ ၀ိနိစၧယခ်၊ ဆံုးျဖတ္ၿပီးေသာ မိစၧာ၀ါဒမ်ားကို ေလ့လာၾကည့္ေသာအခါ အခ်ိဳ႕ေသာ မိစၧာ၀ါဒမ်ားသည္ တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ဆက္သြယ္မႈရွိေနသည္ကို ေတြ႔ရ၏။ ဥပမာ-
ရွင္ဥကၠ႒-၏ မိစၧာ၀ါဒအခ်ိဳ႕ႏွင့္ ေရတာရွည္ ဦးမာလာ၀ရ၏ ၀ါဒ၊
ဦးပညာ၀ံသ၏ ဓမၼနီတိ၀ါဒ-တို႔မွ အခ်ိဳ႕ေသာ မိစၧာ၀ါဒမ်ား တူညီေနမႈ။

တဖန္ ယခုေနာက္ေပၚ မိုးျပာဂိုဏ္း၏ ပစၥဳပၸန္ကမၼ၀ါဒ-ႏွင့္ ဦးေအးေမာင္၏ ဗုဒၶႏွင့္ဗုဒၶ၀ါဒစာအုပ္မွ ေရးသားခ်က္မ်ားသည္ အထက္ပါ ရွင္ဥကၠ႒စေသာ အဓမၼ၀ါဒမ်ားႏွင့္ ထပ္တူနီးပါး တူညီေနသည္ကို ေတြ႔ရ၏။

မိုးျပာဂိုဏ္းသည္ လွ်ိဳ႕၀ွက္ေသာနည္းျဖင့္ စည္း႐ံုးေဟာေျပာမႈ ျဖန္႔ခ်ိမႈ ျပဳသျဖင့္ သာမန္လူထု သိပ္မသိ၊ သိေသာအခ်ိန္တြင္လည္း မိစၧာ၀ါဒ-ဟု တၿပိဳင္နက္ သိလိုက္ရ၏။
ဦးေအးေမာင္၏ ဗုဒၶႏွင့္ဗုဒၶ၀ါဒပါ အယူ၀ါဒမ်ားကို ကား တရား၀င္ျဖန္႔ခ်ိထားေသာ စာအုပ္ျဖစ္သျဖင့္ မိစၧာ၀ါဒမ်ားဟု မထင္ၾက။ ဟိုကဒီက ေျပာၾကသည့္တိုင္ အနည္းအက်ဥ္း လြဲေခ်ာ္မႈ-ဟု ထင္ၾက၏။ ထိုသို႔ထင္သူမ်ားအတြက္ ထိုစာအုပ္ပါ ၀ါဒမ်ားသည္ အနည္းအက်ဥ္း မွားယြင္းခၽြတ္ေခ်ာ္မႈသက္သက္ မဟုတ္ေၾကာင္း၊ ျမန္မာျပည္ရွိ ဗုဒၶ၀ါဒီ ပညာရွိမ်ား ႏွစ္လံုးစိတ္၀မ္း မေအးခ်မ္းႏိုင္ဘဲ စိတ္ဆင္းရဲခဲ့ရ၊ ေအာ့ႏွလံုးနာခဲ့ရေသာ မိစၧာ၀ါဒမ်ားကို ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ထားျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိသာေအာင္ ႏိႈင္းယွဥ္ျပဖို႔ လိုမည္ထင္ပါသည္။
လူသိမ်ား ထင္ရွားေသာ ရွင္ဥကၠ႒၏ ၀ါဒႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ျပပါမည္။

(၁) လူေသလွ်င္လူသာျဖစ္သည္ဟူေသာ ၀ါဒ

ေတာင္တြင္းႀကီး ရွင္ဥကၠ႒-၏ လူေသလူျဖစ္စာအုပ္မွ-

(က) လူသားဆိုတဲ့ သတၱ၀ါ ေသဆံုးသြားၿပီးတဲ့ေနာက္ အကယ္စင္စစ္ ျဖစ္ခြင့္ ျဖစ္စရာ ျဖစ္ဖို႔အလားအလာမ်ား ရွိခဲ့ေသးလွ်င္ လူမွတစ္ပါး အျခားဘာမွ ျဖစ္စရာ မရွိ။
(လူေသလူျဖစ္စာအုပ္ - ၄)

(ခ) လက္ရွိကမၻာေလာကတြင္ အထြတ္အထိပ္ျဖစ္ေသာ အႏၲိမအေျခအေနသုိ႔ ေရာက္၍ေနေသာ လူသားသည္ ေနာက္သို႔ ျပန္ဆုတ္၍ ဖုတ္ႏွင့္ၿပိတၱာ၊ တေစၧႏွင့္မင္စာ၊ ငရဲေကာင္ႏွင့္ တိရစၧာန္သတၱ၀ါမ်ား ျဖစ္ရန္အေၾကာင္း လံုး၀ မရွိေတာ့ေခ်။
(လူေသလူျဖစ္- ၃၃၁)

ဦးေအးေမာင္၏ ဗုဒၶႏွင့္ဗုဒၶ၀ါဒ- စာအုပ္မွ--

(က) တိရစၧာန္ဘံုသည္ မေကာင္းမႈျပဳေသာ သူတို႔၏ လားရာ အပါယ္ဘံုတစ္ခု ျဖစ္သည္ဟု ဗုဒၶစာေပမ်ား၌ ျပဆိုထားရကား ဗုဒၶသည္ ဘုရားမျဖစ္မီက ဘ၀ေပါင္းမ်ားစြာ တိရိစၧာန္ျဖစ္ခဲ့သည္ ဆိုျခင္းမွာ အေၾကာင္းယုတၱိမရွိေခ်။ ဤေနရာ၌ ေအာက္ပါ ဗုဒၶေဒသနာကိုလည္း ကၽြန္ဳပ္တို႔ ဆင္ျခင္သံုးသပ္ရန္ လိုအပ္၏။

“ရဟန္းတို႔၊ မဟာသမုဒၵရာ၌ မ်က္စိကန္းေသာ လိပ္တစ္ေကာင္သည္ ရွိ၏။ ထိုလိပ္ကန္းသည္ အႏွစ္တရာလြန္မွ တစ္ႀကိမ္သာလွ်င္ ေရေပၚသို႔ ေပၚတက္၏။ ထိုလိပ္ကန္းသည္ ေလတိုက္ေသာေၾကာင့္ ထိုမွဤမွ လြင့္ေမ်ာေနေသာ ထမ္းပိုး၌ လည္ပင္းကို လွ်င္ျမန္စြာ စြပ္မိရာေသး၏။ အပါယ္ဘံုရွိ သတၱ၀ါတို႔သည္ လူ၏အျဖစ္ကို ရျခင္းငွါ အလြန္ခဲယဥ္း၏။ အေၾကာင္းမူ အပါယ္ဘံုတို႔၌ တရားက်င့္ျခင္း၊ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈျပဳျခင္း တို႔သည္ မရွိကုန္။ တိရစၧာန္တို႔သည္ အခ်င္းခ်င္း စားၾကကုန္၏။ အားနည္းေသာ သတၱ၀ါကို အားႀကီးေသာ သတၱ၀ါက စားေလ့ရွိ၏။”
(မဇၥၽိမနိကာယ္၊ ဗာလပ႑ိတသုတ္)

ဤေဒသနာအရ တိရစၧာန္သည္ လူ႔ဘ၀သုိ႔ ကူးေျပာင္းရန္ ထိုမွ်ခဲယဥ္းပါက ဗုဒၶသည္ ဘ၀ေပါင္းမ်ားစြာ တိရစၧာန္အျဖစ္ျဖင့္ ပါရမီျဖည့္ခဲ့သည္ဆိုေသာ စကားမွာ အေျခအျမစ္ မရွိလွေခ်။ (စာ-၁၅၇-၈)

(ခ) စင္စစ္ ေသၿပီးေနာက္ လူကတိရစၧာန္အျဖစ္သို႔ေသာ္လည္းေကာင္း၊ တိရစၧာန္က လူအျဖစ္သို႔ေသာ္ လည္းေကာင္း ေျပာင္းလဲသည္ဆိုျခင္းမွာ သဘာ၀နိယာမႏွင့္ ဖီလာျဖစ္၏။ (စာ-၁၅၈)

(၂) အဘိဓမၼာ ဘုရားေဟာမဟုတ္

အဘိဓမၼာကိုလည္း ဘုရားေဟာမဟုတ္ေၾကာင္း ရွင္ဥကၠ႒တို႔ အဖြဲ႔က ေအာက္ပါအတိုင္း ဆိုၾက၏။

(က) တစ္နည္းၾကည့္ျပန္လွ်င္ ပထမသံဂါယနာတင္တြင္ ဓမၼႏွင့္၀ိနယကို အာဂံုရြတ္ဆိုၾကသည္။ ဒုတိယ တတိယတို႔သည္လည္း အလားတူပင္ အာဂံုရြတ္ဆိုၾကသည္။ အဘိဓမၼာ မပါ၀င္ေသးေပ၊ စတုတၳသံဂါယနာ တင္၏ ေနာက္ပိုင္းက်မွ အဘိဓမၼာဟူ၍ ေပၚလာျခင္းျဖစ္သည္။
(ဗုဒၶ၀ါဒအေျခခံသင္တန္း၊ ၇၀)

(ခ) သီဟုိဠ္ေခတ္ ေစာေစာပိုင္းကပင္ အဘိဓမၼာပိဋကမွာ ထင္ရွားၿပီးျဖစ္သည္။
ဤသို႔ျဖင့္ ေထရ၀ါဒီတို႔၏ အဘိဓမၼာစာေပစုသည္ ပိဋကတစ္ဆူအျဖစ္ စုစည္းတည္တန္႔ေနခ်ိန္မွာ တတိယသံဂါယနာ တင္ခ်ိန္ (ဘီစီ-၂၄၄)ထက္ ေနာက္မက်ႏိုင္ေခ်၊ သုိ႔စင္လ်က္ ရွင္မဟာဗုဒၶေဃာသမေထရ္သည္ ဗုဒၶဘုရားသခင္ တာ၀တႎသာနတ္ျပည္၌ ၀ါတြင္သံုးလတိုင္ ေဟာၾကားခဲ့ေသာ အဘိဓမၼာ ၇-က်မ္းကို (ဗုဒၶမတညဴ) ဘုရားဉာဏ္ေဆာင္၍ ေရးသားသည္ဟု ယံုၾကည္လက္ခံထားၾကျခင္းမွာ ထားသူတို႔၏ သကၠာယအစြဲမွ်သာ ျဖစ္ရေခ်မည္။ (၎စာ- ၇၈)

(ဂ) ယင္းအဘိဓမၼာ ၇-က်မ္းကို ဗုဒၶဘုရားသခင္ တာ၀တႎသာနတ္ျပည္၌ ေဟာသည္ဟူေသာ အခ်က္မွာ အ႒ကထာဆရာ ရွင္ဗုဒၶေဃာသ၏ ထြင္လံုးပံုျပင္မွ်သာျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွားလွေပသည္။

ဗုဒၶႏွင့္ဗုဒၶ၀ါဒက်မ္းျပဳ ဦးေအးေမာင္ကလည္း ေအာက္ပါအတိုင္း သံေယာင္လိုက္ကာ ေထာက္ခံေရးသားခဲ့၏။

(က) အဘိဓမၼာက်မ္းမ်ားသည္ ပိဋကတ္သမိုင္း၌ ေနာက္ဆံုးေပၚေပါက္လာေသာ က်မ္းမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ယူဆရန္အေထာက္အထားမ်ား ရွိ၏။ ပထမႏွစ္ႀကိမ္ သဂၤါယနာတင္ေသာ ပါဠိေတာ္မ်ားတြင္ အဘိဓမၼာ ပါ၀င္သည္ဟု ၀ိနည္းစူဠ၀ါႏွင့္ မဟာ၀င္၊ ဒီပ၀င္က်မ္းမ်ား၌ ျပဆိုမထားေခ်။ (ဗုဒၶႏွင့္ဗုဒၶ၀ါဒ-ႏွာ-၁၉)

(ခ) အခ်ိဳ႕ေသာပါဠိေတာ္တို႔၌ အဘိဓမၼာဟူေသာ ပုဒ္ကို ေတြ႔ရ၏။ သို႔ရာတြင္ သုတၱန္ပိဋကတ္၌လာေသာ ထို“အဘိဓမၼာ”သည္ လက္ရွိအဘိဓမၼာ ခုနစ္က်မ္းကို မရည္ညႊန္းဘဲ သုတၱန္ေဒသနာ မ်ားမွ နက္နဲေသာ တရားကို ဆိုလိုဟန္ရွိ၏။ ဗုဒၶေဒသနာမ်ားကို သုတၱ-ေဂယ်-ဂါထာ-ဇာတက စသည္ျဖင့္ အဂၤုတၱရနိကာယ္၌ ကိုးမ်ိဳးခြဲျခားထားရာ ဥပမာ- ဇာတကသည္ လက္ရွိ ၅၅၀- ဇာတ္နိပါတ္ကို ဆိုလိုျခင္း မဟုတ္ဘဲ နိကာယ္မ်ားမွ အခ်ိဳ႕၀တၳဳမ်ားကို ရည္ညႊန္း၏။ ထိုနည္းအတူ သုတၱန္ပိဋကတ္၌ ေတြ႔ရေသာ အဘိဓမၼာ သည္ သုတၱန္ေဒသနာေတာ္မ်ားကို အမ်ိဳးအစားခြဲျခားရန္ သံုးစြဲေသာ စကားျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ (ႏွာ-၁၉)

(ဥပမာ- ဇာတကသည္ လက္ရွိ ၅၅၀- ဇာတ္နိပါတ္ကို ဆိုလိုျခင္း မဟုတ္ဘဲ နိကာယ္မ်ားမွ အခ်ိဳ႕၀တၳဳမ်ားကို ရည္ညႊန္း၏။-ဟု ဘယ္ပေထြးက ေျပာသည္မသိ၊ “အပဏၰကဇာတကာဒီနိ ပညာသာဓိကာနိ ပၪၥဇာတကသတာနိ `ဇာတက`ႏၲိ ေ၀ဒိတဗၺံ။ -“အပဏၰဇာတ္အစရွိကုန္ေသာ ငါးဆယ္အလြန္ရွိကုန္ေသာ ငါးရာေသာဇာတ္ေတာ္တို႔ကို ဇာတက-ဟူ၍ သိအပ္၏။”ဟု အ႒ကထာတြင္ ဆို၏။ ဥပမာေပးတာေတာင္ တလြဲ)

ဤသို႔လွ်င္ ဦးေအးေမာင္၏ ဗုဒၶႏွင့္ဗုဒၶ၀ါဒစာအုပ္သည္ ရွင္ဥကၠ႒၏ ၀ါဒမ်ားႏွင့္ တူညီေနပံု၊ လူေသလူျဖစ္၀ါဒကို ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ေနပံုကို မွန္းဆႏိုင္ေလာက္ပါၿပီ။ ဆက္လက္ႏိႈင္းယွဥ္ျပပါဦးမည္--

(၃) သံဂါယနာေျခာက္တန္ကို ေပါ့တန္ေသးသိမ္ေစမႈ

မိမိတို႔ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာသမိုင္းတြင္ သံဂါယနာ- တင္ျခင္းကိစၥသည္ အထူးအေရးပါလွ၏။
သံဂါယနာ မ်ားမရွိခဲ့လွ်င္ ေထရ၀ါဒ-ဟူ၍လည္း ရွိမည္မဟုတ္ပါ။ မွန္၏၊ ေထရ၀ါဒဟူသည္ ပထမသံဂါယနာ တင္ေတာ္မူေသာ အရွင္မဟာကႆပ-စေသာ မေထရ္ႀကီးမ်ား၏ လက္ခံသတ္မွတ္အတည္ျပဳ ထားသည့္အတိုင္း မျဖဳတ္မႏႈတ္ မျဖည့္မစြက္ဘဲ လိုက္နာက်င့္သံုးေသာ ၀ါဒျဖစ္၏။

သို႔ရာတြင္ ရွင္ဥကၠ႒၊ ဦးေအးေမာင္-စေသာ မိစၧာ၀ါဒီတို႔သည္
သူတို႔၏ ၀ါဒႏွင့္ ေထရ၀ါဒပိဋကတ္သည္ ေက်ာခ်င္းကပ္ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ဆန္႔က်င္ေနရကား ေထရ၀ါဒပိဋကတ္သည္ ပထမသံဂါယနာတင္စဥ္ကအတိုင္း မျပဳမျပင္ စင္စင္ၾကယ္ၾကယ္ရွိသည္ဟု လက္မခံႏိုင္ၾကဘဲ ဗုဒၶဓမၼကို ထိခိုက္ေစႏိုင္ေသာ မိစၧာ၀ါဒမ်ား အေႏွာက္အယွက္မ်ား ေပၚေပါက္လာတိုင္း ဗုဒၶဓမၼကို ကာကြယ္ရန္ သံဂါယနာတင္ေတာ္မူၾကေသာ အရိယာမေထရ္ႀကီးမ်ားကိုမွ အားမနာဘဲ မိုက္႐ိုင္းသူမ်ားပီပီ သံဂါယနာ-ဟူသည္ ဘာမွ်အေရးမပါေလဟန္ ေအာက္ပါအတိုင္း လုပ္ႀကံေရးသားၾကကုန္၏။

(က) တတိယသံဂါယနာတင္ပြဲ၌ ပိဋကတ္သံုးပံုဟူ၍ ျဖစ္လာသည္မွာ ရွင္ေမာဂၢလိပုတၱတိႆမေထရ္ သည္ သူေရးသားေသာ ကထာ၀တၳဳက်မ္းကို ထည့္လို၍ အဘိဓမၼာ ၇-က်မ္းဟု တင္သြင္း သံဂါယနာတင္ခဲ့ၾကဟန္ ရွိေလသည္။

ဤတတိယသံဂါယနာ၌ အၿပိဳင္ဟူ၍ ထင္ရွားတင္ရန္အေၾကာင္း မေပၚေပါက္ေတာ့ေခ်၊ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ အေသာကမင္းႀကီးက အကြဲကြဲေသာ သံဃာမ်ား၏ အလိုသို႔လိုက္၍ အမ်ားႀကိဳက္ျဖစ္ေစရန္ စုေပါင္းၿပီး တင္လိုက္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ပိဋကတ္မွာ ဤသံဂါယနာမွစ၍ ျဗဟၼဏေဟာႏွင့္ ဗုဒၶေဟာတို႔ အတိအလင္း တရား၀င္ ေရာေထြးလာေတာ့၏။ ေထရ၀ါဒီဂိုဏ္းတို႔က မေက်နပ္ေသာ္လည္း မင္း၏အာဏာကိုု မဆန္႔က်င္လိုသျဖင့္ လိုက္ေလ်ာခဲ့ရ၏။ ဤအမွား၏ ဒဏ္ကို အစဥ္အဆက္ သာသနာသမိုင္းတစ္ေလ်ာက္ အေမြခံခဲ့ရ၏။
(နိကာယ္၏ နိကာယ္သမိုင္းေက်ာက္တိုင္မွ)

ဦးေအးေမာင္၏ ပရမ္းပတာ ေရးသားခ်က္မ်ားကိုလည္း ႐ႈပါဦး။

(က) သုတၱန္ႏွင့္ ၀ိနည္းပိဋကတ္မ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ မေရာက္မီက ေလးႀကိမ္တိတိ သဂၤါယနာတင္ၿပီး ျဖစ္သည္မွန္၏။ သို႔ျဖစ္ေစကာမူ ေထရ၀ါဒသမိုင္း၌ ထင္ရွားေသာ သဂၤါယနာေလးခုသည္ ပါဠိပိဋကတ္ကုိ ေလ့လာစိစစ္ေသာ သုေတသီပညာရွင္တို႔၏ အျမင္အားျဖင့္ မ်ားစြာအေရးပါလွသည္ မဟုတ္ေခ်။

(ခ) အျခားစဥ္းစားရန္ရွိသည္ကား သဂၤါယနာတင္ေသာ ပုဂၢိဳလ္တို႔သည္ ရဟန္းသံဃာ တစ္စုတစ္ဖြဲ႕မွ်သာျဖစ္၍ သူတို႔အတည္ျပဳေသာ ဗုဒၶေဒသနာမ်ားကို အျခားရဟန္းသံဃာတို႔က မည္မွ်လက္ခံ အသိအမွတ္ျပဳပါသနည္းဟူေသာ အခ်က္ျဖစ္၏။

(ဂ) ထို႔အျပင္ သဂၤါယနာတင္ေသာ ရဟန္းသံဃာသည္ ေဒသနာမ်ားကို စုေပါင္းရြတ္ဆို႐ံုမွတစ္ပါး ေစ့ငုေသခ်ာစြာ ေလ့လာဆန္းစစ္မႈ၊ ေ၀ဖန္သံုးသပ္မႈျပဳေသာ လကၡဏာမရွိေခ်။ သို႔ျဖစ္၍ အေနာက္ႏုိင္ငံ ပါဠိသုေတသီပညာရွင္တို႔က ယခုလက္ရွိ ပါဠိပိဋကတ္၏ တစ္စိတ္တစ္ေဒသမွ်သာ ပထမသဂၤါယနာ၌ အတည္ျပဳေသာ ပါဠိေတာ္မ်ား ျဖစ္တန္ရာသည္။ ထိုတစ္စိတ္တစ္ေဒသသည္ပင္ ထိုသဂၤါယနာတင္ ပါဠိေတာ္မ်ားႏွင့္ ထပ္တူျဖစ္သည္ဟုဆိုရန္ ခိုင္မာလံုေလာက္ေသာ အေထာက္အထားမရွိဟု ယူဆၾက၏။ (ဗုဒၶႏွင့္ဗုဒၶ၀ါဒ- ၂၂-၂၃)

(၄) ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ကို မယံုၾကည္မႈ

ရွင္ဥကၠ႒ႏွင့္ အေပါင္းအပါတစ္စုသည္ ျမတ္ဗုဒၶသည္ သိစရာမွန္သမွ် တစ္စမက်န္ သယမၻဴဉာဏ္ျဖင့္ အမွန္အတိုင္း သိေတာ္မူသည္ဟု လက္မခံႏိုင္ၾက။ သာမန္ဉာဏ္ႀကီးရွင္တစ္ေယာက္အျဖစ္သာ လက္ခံလုိၾက၏။ သာ၀ကတို႔ႏွင့္ ေခါင္းေဆာင္ႏွင့္ေနာက္လိုက္အေနအထားမ်ိဳးသာ ျဖစ္၏။ ထို႔ထက္မပို-ဟု ဆိုၾက၏။ သူတို႔၏ ေရးသားခ်က္အခ်ိဳ႕ကို ၾကည့္ပါဦး။

(က) အ႒ကထာဆရာတို႔သည္ ဗုဒၶ၏ ဂုဏ္အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ခ်ီးေျမႇာက္ေရးသားရာ၌ ထိုသဗၺညဳတဉာဏ္ ရရွိသည္ဆိုေသာ တိတၳိဆရာႀကီးတို႔ကို အညံ့မခံလိုသည္ကတစ္ေၾကာင္း၊ ဗုဒၶကို အျခားအရိယာပုဂၢိဳလ္တို႔ႏွင့္ ခြဲျခားထားလိုေသာေၾကာင့္ ဗုဒၶသည္ ဘာမဆို အၾကားအျမင္ အသိရွိေသာ သဗၺညဳတဉာဏ္ ရရွိသည္ဟု ျပဆိုၾကဟန္တူ၏။

(ခ) ၀ိဇၨာသံုးပါးသည္ ရဟႏၲာတိုင္း ရရွိေသာ အသိဉာဏ္ ျဖစ္၏။ ဤသို႔ ဆိုပါမူ ဗုဒၶႏွင့္ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္ တို႔သည္ မည္သို႔ ျခားနားပါသနည္း။ (အမွန္တရား သုေတသန အမွတ္ (၁) စာေစာင္)

ဦးေအးေမာင္ကလည္း အလားတူ ယူဆ၏။ သူ၏ ေရးသားခ်က္မ်ားကိုလည္း ႐ႈပါဦး။

(က) အ႒ကထာ၌ အထူးျပဆိုထားေသာ ဗုဒၶဂုဏ္ေတာ္မွာ သဗၺညဳတဉာဏ္ျဖစ္၏။ သံယုတၱနိကာယ္၌ ေကာသလမင္းက ေမးေလွ်ာက္၍ ဗုဒၶက မိမိ၌ သဗၺညဳတဉာဏ္ရွိသည္ဟု မိန္႔ၾကား၏။ သို႔ရာတြင္ ထိုသဗၺညဳတဉာဏ္သည္ မည္သို႔ေသာ ဉာဏ္မ်ိဳးျဖစ္ေၾကာင္း ရွင္းျပေတာ္မမူေခ်။ အ႒ကထာဆရာတို႔ကမူ အၿမဲထာ၀ရ ဘာမဆို ၾကားျမင္သိရွိေသာ ဉာဏ္မ်ိဳးျဖစ္သည္ ဆို၏။ (ဗုဒၶႏွင့္ဗုဒၶ၀ါဒ-၃၃၁)

(ခ) ဤဗုဒၶေဒသနာအရ သဗၺညဳတဉာဏ္မွာ သိသင့္သိအပ္ေသာ တရားအားလံုးကို ထိုးထြင္းသိျမင္မႈ၊ (၀ါ) ၀ိဇၨာသံုးပါးကို ထိုးထြင္းသိေသာ ဉာဏ္အျမင္ျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွား၏။ ၀ိဇၨာသံုးပါးသည္ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္တိုင္း ရရွိေသာ ဉာဏ္ျဖစ္၏။ အ႒ကထာဆရာတို႔သည္ ဗုဒၶကို ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္တို႔ႏွင့္ ခြဲျခားလိုေသာေၾကာင့္ ဗုဒၶ၏ သဗၺညဳတဉာဏ္ကို ထာ၀ရ အၾကားအျမင္အျဖစ္ျဖင့္ ဖြင့္ဆိုေရးသားခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္ေပမည္။ (စာ- ၃၃၂)

(ဂ) ဤသို႔ျဖင့္ ဗုဒၶႏွင့္ ရဟႏၲာတို႔တြင္ ဆရာႏွင့္တပည့္၊ (၀ါ) ေခါင္းေဆာင္ႏွင့္ ေနာက္လိုက္တို႔၏ ေနရာက႑ ျခားနားမႈမ်ိဳးမွတစ္ပါး အျခားျခားနားမႈမ်ား ရွိေၾကာင္း ယူဆရန္ ေဒသနာအေထာက္အထား မရွိေခ်။ (စာ-၃၃၃)

(၅) ေစတီ႐ုပ္ပြား ကိုးကြယ္မႈ
ဗုဒၶဘာသာ၀င္ဟု ေခၚဆိုစရာ အမွတ္လကၡဏာ မက်န္ေတာ့ေလာက္ေအာင္
ပရမ္းပတာ ေျပာဆိုခ်က္မ်ားကို ႐ႈပါဦး။

(က) ၀တ္ထည္ဖ်င္ခင္းကို သကၤန္းဟူ၍ မခြဲျခားေတာ့ဘဲ အ၀တ္ဟူ၍ တသားတည္း ျမင္ၾကေလၿပီ၊ သူေတာ္ေကာင္းတို႔ရဲ႕ ဆံပင္တည္းဟူေသာ အေမြးသည္ ျမင္းၿမီးထက္ပို၍ အနာေရာဂါကို ေပ်ာက္ေစႏိုင္သည္ဟူေသာ ဥပါဒါန္ကိုလည္း ယခုေခတ္၌ ေတာ္လွန္္ၾကေလၿပီ၊ ယခုအခါ၌ ျမင့္ျမတ္ေသာ ဓာတ္ေတာ္ ေမြေတာ္-စသည္တို႔ကို ဘာသာေရးအမႈိက္သ႐ိုက္မ်ား ျဖစ္သည္ဟု ကၽြႏ္ုပ္တို႔ ေသခ်ာထင္ထင္ သိျမင္ၾကကုန္ၿပီ။ (လူေသလူျဖစ္-၈၁)

(ခ) ဆီမီးအခိုးတိုင္ ထြန္းညႇိျခင္း၊ ပူေဇာ္ျခင္း၊ ဒူးေထာက္႐ိုက်ိဳး ရွိခိုးျခင္း၊ ေၾကးစည္ေခါင္းေလာင္း ထိုးျခင္း၊ ဓမၼသီခ်င္း က်ဴးရင့္ျခင္း၊ ဂုဏ္ေတာ္ ရြတ္ဖတ္ျခင္း၊ ဥပုသ္ေစာင့္ျခင္း၊ ဆုေတာင္း ပတၳနာျပဳျခင္းျဖင့္ ခ်ဥ္းကပ္ရေသာ နတ္တို႔ ဘုရားတို႔ကို ကၽြႏ္ုပ္တို႔ ယံုၾကည္ရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ေခ်။ (လူေသလူျဖစ္-၁၂၇)

(က) မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္၌ ဗုဒၶဓာတ္ေတာ္မ်ားကို ေစတီတည္ထိုက္ေၾကာင္း ၊ ဗုဒၶဖြားရာ၊ ဘုရားျဖစ္ရာႏွင့္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳရာဌာနမ်ားသို႔ ဘုရားဖူးသြားေသာ သူတို႔သည္ နတ္ျပည္သုိ႔ ေရာက္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထား၏။ ဤစကားမွာ မိမိအား ပုဂၢိဳလ္စြဲၾကည္ညိဳမႈကို ဆန္႔က်င္ေသာ ဗုဒၶ၏စကား သို႔မဟုတ္ သဂၤါယနာတင္ ရဟန္းသံဃာ၏ စကားမျဖစ္ႏိုင္ေခ်။ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္ျပဳၿပီးေနာက္ ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ရာေက်ာ္ေလာက္မွ သုတၱန္ပိဋကတ္ကို ျပင္ဆင္တည္းျဖတ္ေသာ ဆရာတို႔၏ စကားျဖစ္ရေပမည္။ (ဗုဒၶႏွင့္ဗုဒၶ၀ါဒ- ၃၃၄)

(ခ) ယေန႔ ျမန္မာဗုဒၶ၀ါဒီ လူထု၏ ဘာသာေရးနယ္ပယ္၌ အက်ံဴး၀င္ေသာ သရဏဂံုသံုးပါး၊ ဂါထာပရိတ္ ရြတ္ဖတ္မႈ၊ ႏွစ္က်ိပ္ရွစ္ဆူ ပူေဇာ္မႈ၊ ဘုရားေစတီ မြမ္းမံျပင္ဆင္မႈ စသည္တို႔သည္ မူလဗုဒၶ၀ါဒႏွင့္ အံမ၀င္ဘဲ မဟာယာန၀ါဒႏွင့္ ပိုမိုနီးစပ္ေၾကာင္း သတိျပဳသင့္ေပသည္။ (စာ- ၃၆၇)

ဤမွ်ဆိုလွ်င္ပင္ ဦးေအးေမာင္၏ ဗုဒၶႏွင့္ဗုဒၶ၀ါဒ-စာအုပ္ႀကီးသည္ အဓမၼ၀ါဒမ်ားကို ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ထားေသာ စာအုပ္ႀကီးျဖစ္ေၾကာင္း ေပၚလြင္ေလာက္ၿပီဟု ယူဆပါသည္။

(သူတို႔၏ ေရးသားခ်က္မ်ား မဟုတ္မမွန္ေၾကာင္း၊ ဘက္လုိက္ေသာ အျမင္မ်ား၊ အလ်င္စလုိ ေကာက္ခ်က္ခ်မႈမ်ားသာျဖစ္ေၾကာင္း သိလိုပါက “လူေသလူျဖစ္ ၀ါဒါႏု၀ါဒ၀ိနိစၧယ- (ေထရ၀ါဒစြယ္စံုက်မ္း)” စာအုပ္ႀကီးကို ဖတ္႐ႈပါဟု ညႊန္းလိုပါသည္။)

“ရဟန္းတို႔၊ သူတစ္ပါးတို႔သည္ ငါ၏ အျပစ္ကိုျဖစ္ေစ၊ တရား၏ အျပစ္ကိုျဖစ္ေစ၊ သံဃာ၏ အျပစ္ကိုျဖစ္ေစ ေျပာၾကရာ၌ “ဤစကားသည္ ဤအေၾကာင္းေၾကာင့္လည္း မဟုတ္၊ ဤအေၾကာင္းေၾကာင့္လည္း မမွန္၊ စင္စစ္အားျဖင့္ ဤအျပစ္သည္ ငါတို႔၌ ထင္ရွားမရွိ” ဟု မဟုတ္သည္ကို မဟုတ္သည့္အတိုင္း သင္တို႔ ေျဖရွင္းရမည္။” (ဒီ။ ျမန္၊ ၁။၁၁။)


ေရးသားသူ-
အရွင္ေကာ၀ိဒ (ေယာ)

Image Hosting by imagefra.mehttp://www.sbay-student.org/
www.dhammaanalysis.multiply.com/

No comments:

Post a Comment